10:38 μ.μ. | Αναρτήθηκε από
Σταυρόπουλος Άκης |
Επεξεργασία ανάρτησης
Οι περισσότερες σύγχρονες ψηφιακές compact παρέχουν δυνατότητα ορισμού προεπιλεγμένων ρυθμίσεων κατάλληλων για λήψεις υπό συγκεκριμένες συνθήκες ή θέματα με την συγκεκριμένη μηχανή. Οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις αναφέρονται συχνά σαν “προγράμματα” / Programs ή συχνότερα σαν προεπιλογές “Σκηνής” / Scene Modes.
Ο αριθμός των επιλογών Σκηνής και οι διαφοροποιήσεις τους ποικίλουν από εταιρία σε εταιρία, αλλά και από μοντέλο σε μοντέλο της ίδιας εταιρίας. Οι συνηθέστερες επιλογές είναι οι: Portrait (πορτρέτο) , Night Portrait (νυχτερινό πορτρέτο) , Beach (παραλία) ή/και Snow (χιόνι), Landscape (τοπίο), Party , Fireworks (πυροτεχνήματα) κ.α.
Ενώ οι παραπάνω προεπιλογές είναι χρήσιμες για τον αρχάριο ή τον φωτογράφο που θέλει ένα γενικά αποδεκτό αποτέλεσμα σε θεματολογία στην οποία δεν έχει εμπειρία ή ακόμα και στον νέο χρήστη μίας φωτογραφικής μηχανής της οποίας τα χειριστήρια ελέγχου δεν έχει συνηθίσει, δεν είναι σε καμία περίπτωση απαραίτητες για την φωτογράφηση υπό τις συνθήκες στις οποίες απευθύνονται. Είναι σαφώς προτιμότερο ο φωτογράφος να κατανοήσει την φύση των συνθηκών που επικρατούν υπό τις συνηθισμένες αυτές περιπτώσεις και των περιορισμών που αυτές επιβάλλουν, ώστε να είναι έτοιμος να ρυθμίσει χειροκίνητα την μηχανή του κατάλληλα, παρακάμπτοντας τους γενικευμένους αυτοματισμούς.
Φυσικά για να γίνει το παραπάνω επιβάλλεται να έχουμε μία μηχανή με στοιχειώδεις επιλογές χειροκίνητων ρυθμίσεων επί της έκθεσης και της χρωματικής ισορροπίας της κάθε φωτογραφίας, όπως είναι η δυνατότητα χειροκίνητης εξισορρόπησης της έκθεσης (γνωστή σαν Exposure Compensation), χειροκίνητης επιλογής της θερμοκρασίας ισορροπίας του λευκού χρώματος (WB - White Balance), επιλογή του τρόπου λειτουργίας του Flash και ιδανικά εξισορρόπηση της ισχύος του (FEC – Flash Exposure Compensation)αλλά και επιλογή αργού συγχρονισμού του με το κλείστρο.
Οι περισσότερες μηχανές που σου δίνουν προχωρημένες δυνατότητες ελέγχου της έκθεσης, όπως είναι όλες οι “μεσαίας κατηγορίας” Compact, οι προχωρημένες “Prosumer” Compact αλλά και όλες οι D-SLR προσφέρουν γενικής χρήσης προγράμματα έκθεσης:
Auto = Πλήρως Αυτόματο Πρόγραμμα: Σε αυτό όλες οι παράμετροι της έκθεσης αλλά και της εστίασης, της εξισορρόπησης λευκού και του Flash ορίζονται αυτόματα από τη μηχανή.
P = Program – Πρόγραμμα αυτόματης λήψης: Η λειτουργία του είναι πανομοιότυπη με αυτή του Πλήρως Αυτόματου Προγράμματος σε ότι αφορά την έκθεση, αλλά σου δίνεται η επιλογή ρύθμισης των παραμέτρων της εστίασης, της διόρθωσης στην έκθεση, της ισορροπίας λευκού, της ευαισθησίας ISO του αισθητήρα και του τρόπου λειτουργίας του Flash – ανάλογα πάντα με την μηχανή.
Α* = Aperture Priority – Προτεραιότητα Διαφράγματος: Ο χρήστης έχει την δυνατότητα να ορίσει το επιθυμητό διάφραγμα και η μηχανή υπολογίζει αυτόματα τον απαιτούμενο για το άνοιγμα αυτό του φακού χρόνο έκθεσης με βάση τις φωτιστικές συνθήκες, την επιλεγμένη ευαισθησία ISO και την χρήση ή όχι του Flash. Οι διαθέσιμες επιλογές είναι κατά τα άλλα ίδιες με αυτές του P - Προγράμματος αυτόματης λήψης.
(* Η Canon το αναφέρει σαν Av – Aperture Value)
S* = Speed Priority – Προτεραιότητα Ταχύτητας: Ο χρήστης έχει την δυνατότητα να ορίσει την επιθυμητή ταχύτητα και η μηχανή υπολογίζει αυτόματα το απαιτούμενο για το χρόνο έκθεσης αυτό διάφραγμα με βάση τις φωτιστικές συνθήκες, την επιλεγμένη ευαισθησία ISO και την χρήση ή όχι του Flash. Οι διαθέσιμες επιλογές είναι κατά τα άλλα ίδιες με αυτές του P - Προγράμματος αυτόματης λήψης.
(* Η Canon το αναφέρει σαν Tv – Time Value)
M = Manual – Πλήρως Χειροκίνητο Πρόγραμμα: Ο χρήστης ορίζει τόσο το διάφραγμα όσο και τον χρόνο έκθεσης για κάθε λήψη με βάση την εκτίμησή του, αλλά και τα στοιχεία που του δίνει το φωτόμετρο. Οι διαθέσιμες επιλογές είναι κατά τα άλλα ίδιες με αυτές του P - Προγράμματος αυτόματης λήψης.
Τα Scene Modes είναι σχεδόν όλα παρόμοιας συμπεριφοράς με το P, απλά σου ρυθμίζουν το Flash,αλλάζουν τον τρόπο λήψης από Single Shot σε Burst Shot ή τον τρόπο εστίασης κτλ.
Προφανώς δεν χρειάζεται και πολύ προσπάθεια να καταλάβουμε πότε και γιατί χρειάζεσαι Flash σε ένα νυχτερινό πορτρέτο, ή ποιες είναι η πιθανότητες να πετύχεις γρήγορα κινούμενα θέματα με ένα μόνο καρέ και όχι με συνεχόμενη λήψη. Με λίγο πειραματισμό θα το βρεις, και σε αυτό βέβαια πολύτιμος σύμμαχος είναι η ψηφιακή τεχνολογία!
Συνοψίζοντας όμως στις βασικές επιλογές "Σκηνών" που δίνουν οι περισσότερες ψηφιακές θα προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε τις αρχές λειτουργίας τους και πώς θα μπορούσαμε να προσαρμόσουμε την μηχανή μας σε αυτές μέσω των γενικών προγραμμάτων λήψεων.
Portrait: Συνήθως στα πορτρέτα θέλουμε μικρό βάθος πεδίου ώστε να "ξεκολλάει" το πρόσωπο από το φόντο - άρα μικρό βάθος πεδίου (DOF – Depth Of Field) για να βγαίνει καθαρό το πρόσωπο και "θολό" το φόντο.
Οι παράγοντες που καθορίζουν το μικρό βάθος πεδίου είναι:
Επίσης μπορεί να χρειάζεται και Fill in Flash
Party/Indoor: Τραβάμε σε P με Flash-ON (όχι Auto). Αν έχουμε διαπιστώσει ότι το σύστημα περιορισμού του φαινομένου με τα κόκκινα μάτια- Red Eye Reduction – δεν λειτουργεί αποδοτικά, το απενεργοποιούμε ώστε να μην κουράζουμε τα
Αν δεν θέλουμε Flash, φροντίζουμε να ορίσουμε σωστά το WB χειροκίνητα.
Night Portrait Εδώ δυσκολεύει - ανάλογα τι θέλουμε να κάνουμε πάντα.
Αν απλά είναι ένα πορτρέτο και θέλεις το φόντο θολό τα πράγματα είναι εύκολα. P και Flash-On, ή P ή A χωρίς Flash και με χειροκίνητο WB.
Αν θέλουμε να φαίνεται στο ένα μισό το πρόσωπο και στο άλλο μισό κάποιο κτίριο π.χ. στο φόντο, τότε περιπλέκεται λίγο το θέμα. Χρησιμοποιούμε A με ένα μέσο διάφραγμα π.χ. F4*, και ορίζεις το Flash σε αργό συγχρονισμό - Slow Sync. Κάποιες μηχανές ορίζουν αυτόματα το Flash σε Slow Sync όταν επιλέξεις σε A mode, ενώ κάποιες άλλες έχουν διαθέσιμη την επιλογή μέσα από το ανάλογο Menu. Ο χρόνος έκθεσης θα είναι μεγαλύτερος από ότι θα ήταν με απλά το Flash σε On ή Auto, οπότε θα γράψει καλύτερα το θέμα στο φόντο. Για την λήψη αυτή χρειάζεσαι τρίποδο ή κάποια αντίστοιχη μορφή στήριξης.
Σε μεγαλύτερα F-number πιθανότατα το Flash να μην μπορέσει να εκφωτίσει σωστά το άτομο μπροστά μας, ενώ και ο χρόνος έκθεσης μπορεί να μεγαλώσει πολύ ώστε να καθιστά δύσκολο το να μείνει ακίνητο κατά την διάρκεια της έκθεσης.
Beach/Snow: Εδώ η αντανάκλαση του ήλιο στην άμμο ή στο χιόνι σχεδόν πάντα ξεγελάει τα φωτόμετρα των μηχανών, οπότε καλό είναι όταν τραβάμε φωτογραφίες (είτε σε P, είτε σε A) να κάνουμε διόρθωση έκθεσης (Exposure Compensation) περίπου +1 με +1.5 EV Stop. Η ακριβής διόρθωση είναι ζήτημα της ακρίβειας του φωτόμετρου κάθε μηχανής, αλλά και των εκάστοτε φωτιστικών συνθηκών.
Επίσης μπορεί να χρειάζεται και Fill in Flash
Landscape: Σχεδόν πάντα θέλουμε μεγάλο βάθος πεδίου στα τοπία, οπότε χρησιμοποιούμε A και όσο το δυνατόν πιο κλειστό διάφραγμα = μεγάλο F number. F5.6~F8. Το Τρίποδο βοηθάει για την όσο το δυνατόν πιο σταθερή λήψη.
Night landscape: Στα ίδια με πιο πάνω, μόνο που το τρίποδο γίνεται απαραίτητο, ενώ θέλει πειραματισμό και το WB. Αν θέλουμε να συμπεριλάβουμε και ανθρώπους στο κάδρο μας, ισχύουν όσα γράφονται πιο πάνω για το Slow Sync Flash.
Fireworks: Αναλύοντας τις συνθήκες που επικρατούν κατά τις επιδείξεις πυροτεχνημάτων δεν είναι δύσκολο να καταλάβουμε πώς πρέπει να ρυθμίσουμε την μηχανή μας. Το πυροτέχνημα είναι ένα φωτεινό φαινόμενο που διαρκεί αρκετά δευτερόλεπτα, σε μεγάλη απόσταση από την μηχανή μας και προέρχεται από ένα πολύ γρήγορα κινούμενο αντικείμενο.
Η αυτόματη εστίαση και φωτομέτρηση είναι πιθανότατο να μας απογοητεύσουν. Οι ρυθμίσεις που είναι πιθανότερο να μας δώσουν ικανοποιητικά αποτελέσματα, είναι ένα τελείως ανοιχτό διάφραγμα και η εστίαση του φακού χειροκίνητα ορισμένη στο άπειρο.
Από την στιγμή που το πυροτέχνημα διαρκεί κάποια δευτερόλεπτα, για την σωστή καταγραφή του θα πρέπει να έχουμε καδράρει από πριν στο σημείο που κατά εκτίμηση θα είναι και αυτό του μέγιστου ενδιαφέροντος (π.χ. το κάδρο να περιλαμβάνει ένα μέρος της τροχιάς ανόδου αλλά και το “αστέρι” της έκρηξης) και να έχουμε ορίσει τον χρόνο έκθεσης σε αρκετά δευτερόλεπτα ή ιδανικά σε Β – Bulb. Για να κρατήσουμε τον θόρυβο σε χαμηλά επίπεδα φροντίζουμε να μην ξεφύγουμε πάνω από τα 200 ISO ενώ βέβαια δεν υπάρχει κανένα νόημα στην χρήση Flash (εκτός και αν θέλουμε να κάνουμε κάποιο πολύ δύσκολο νυχτερινό πορτρέτο με φόντο πυροτεχνήματα!)
Με παρόμοια λογική μπορούμε να στήνουμε το κάδρο μας με προ-ρυθμισμένη εστίαση στο άπειρο, ανοιχτό διάφραγμα και την μηχανή μας στραμμένη προς μία καταιγίδα περιμένοντας για την καταγραφή κεραυνών ή αστραπών.
Fill in Flash: . Fill in Flash ονομάζουμε την περίπτωση που χρησιμοποιούμε Flash για να "γεμίσουμε" – μαλακώσουμε σκιές που λόγω του πολύ δυνατού κύριου φωτισμού θα έδειχναν ένα πρόσωπο ή ένα αντικείμενο ιδιαίτερα σκοτεινό ή/και αφύσικο ή όταν φωτογραφίζουμε με κόντρα φως (π.χ. το πρόσωπο μπροστά από ένα παράθυρο ή στην παραλία κάτω από την ομπρέλα με φόντο τη θάλασσα). Ορίζουμε σε P τη μηχανή και το Flash σε On, όχι Auto. Αν έχει η μηχανή μας δυνατότητα για Flash Exposure Compensation (ή FEC) τότε πειραματιζόμαστε με τιμές ελαφρά μειωμένες: π.χ. FEC = - 2/3 ~ -1 EV stop για αρχή, ώστε να μην περάσουμε στο αντίθετο άκρο και έχουμε αφύσικα δυνατά φωτισμένο το υπό σκιά θέμα μας. Φυσικά τα πάντα εξαρτώνται από το επιλεγμένο διάφραγμα, τα επιλεγμένα ISO, την απόσταση από το θέμα μας αλλά και την ισχύ του Flash, οπότε δεν μπορεί να δοθεί ακριβής εκτίμηση της διόρθωσης.
Παρόμοια λογική ίσως έχει και το "Back Light" Scene, που έχουν κάποιες μηχανές.
Οι παραπάνω συμβουλές δεν αποτελούν σε καμία περίπτωση πανάκεια των τεχνικών ζητημάτων που προκύπτουν στην συνήθη φωτογραφική πρακτική. Όμως μας βοηθούν να αποκτήσουμε μία πρώτη εικόνα στο μυαλό μας και με λίγη εξοικείωση με την μηχανή μας, είναι σίγουρο ότι σύντομα θα παίρνουμε αποτελέσματα καλύτερα από αυτά που θα έδινε οποιαδήποτε προ-επιλογή Σκηνής. Το μυστικό είναι να συνεχίσουμε να φωτογραφίζουμε με διάθεση να βελτιώνουμε την τεχνική αλλά και την φωτογραφική ματιά μας.
Συγγραφή και επιμέλεια :Δημήτρης Τόλιος(Imagine)
Ο αριθμός των επιλογών Σκηνής και οι διαφοροποιήσεις τους ποικίλουν από εταιρία σε εταιρία, αλλά και από μοντέλο σε μοντέλο της ίδιας εταιρίας. Οι συνηθέστερες επιλογές είναι οι: Portrait (πορτρέτο) , Night Portrait (νυχτερινό πορτρέτο) , Beach (παραλία) ή/και Snow (χιόνι), Landscape (τοπίο), Party , Fireworks (πυροτεχνήματα) κ.α.
Ενώ οι παραπάνω προεπιλογές είναι χρήσιμες για τον αρχάριο ή τον φωτογράφο που θέλει ένα γενικά αποδεκτό αποτέλεσμα σε θεματολογία στην οποία δεν έχει εμπειρία ή ακόμα και στον νέο χρήστη μίας φωτογραφικής μηχανής της οποίας τα χειριστήρια ελέγχου δεν έχει συνηθίσει, δεν είναι σε καμία περίπτωση απαραίτητες για την φωτογράφηση υπό τις συνθήκες στις οποίες απευθύνονται. Είναι σαφώς προτιμότερο ο φωτογράφος να κατανοήσει την φύση των συνθηκών που επικρατούν υπό τις συνηθισμένες αυτές περιπτώσεις και των περιορισμών που αυτές επιβάλλουν, ώστε να είναι έτοιμος να ρυθμίσει χειροκίνητα την μηχανή του κατάλληλα, παρακάμπτοντας τους γενικευμένους αυτοματισμούς.
Φυσικά για να γίνει το παραπάνω επιβάλλεται να έχουμε μία μηχανή με στοιχειώδεις επιλογές χειροκίνητων ρυθμίσεων επί της έκθεσης και της χρωματικής ισορροπίας της κάθε φωτογραφίας, όπως είναι η δυνατότητα χειροκίνητης εξισορρόπησης της έκθεσης (γνωστή σαν Exposure Compensation), χειροκίνητης επιλογής της θερμοκρασίας ισορροπίας του λευκού χρώματος (WB - White Balance), επιλογή του τρόπου λειτουργίας του Flash και ιδανικά εξισορρόπηση της ισχύος του (FEC – Flash Exposure Compensation)αλλά και επιλογή αργού συγχρονισμού του με το κλείστρο.
Οι περισσότερες μηχανές που σου δίνουν προχωρημένες δυνατότητες ελέγχου της έκθεσης, όπως είναι όλες οι “μεσαίας κατηγορίας” Compact, οι προχωρημένες “Prosumer” Compact αλλά και όλες οι D-SLR προσφέρουν γενικής χρήσης προγράμματα έκθεσης:
Auto = Πλήρως Αυτόματο Πρόγραμμα: Σε αυτό όλες οι παράμετροι της έκθεσης αλλά και της εστίασης, της εξισορρόπησης λευκού και του Flash ορίζονται αυτόματα από τη μηχανή.
P = Program – Πρόγραμμα αυτόματης λήψης: Η λειτουργία του είναι πανομοιότυπη με αυτή του Πλήρως Αυτόματου Προγράμματος σε ότι αφορά την έκθεση, αλλά σου δίνεται η επιλογή ρύθμισης των παραμέτρων της εστίασης, της διόρθωσης στην έκθεση, της ισορροπίας λευκού, της ευαισθησίας ISO του αισθητήρα και του τρόπου λειτουργίας του Flash – ανάλογα πάντα με την μηχανή.
Α* = Aperture Priority – Προτεραιότητα Διαφράγματος: Ο χρήστης έχει την δυνατότητα να ορίσει το επιθυμητό διάφραγμα και η μηχανή υπολογίζει αυτόματα τον απαιτούμενο για το άνοιγμα αυτό του φακού χρόνο έκθεσης με βάση τις φωτιστικές συνθήκες, την επιλεγμένη ευαισθησία ISO και την χρήση ή όχι του Flash. Οι διαθέσιμες επιλογές είναι κατά τα άλλα ίδιες με αυτές του P - Προγράμματος αυτόματης λήψης.
(* Η Canon το αναφέρει σαν Av – Aperture Value)
S* = Speed Priority – Προτεραιότητα Ταχύτητας: Ο χρήστης έχει την δυνατότητα να ορίσει την επιθυμητή ταχύτητα και η μηχανή υπολογίζει αυτόματα το απαιτούμενο για το χρόνο έκθεσης αυτό διάφραγμα με βάση τις φωτιστικές συνθήκες, την επιλεγμένη ευαισθησία ISO και την χρήση ή όχι του Flash. Οι διαθέσιμες επιλογές είναι κατά τα άλλα ίδιες με αυτές του P - Προγράμματος αυτόματης λήψης.
(* Η Canon το αναφέρει σαν Tv – Time Value)
M = Manual – Πλήρως Χειροκίνητο Πρόγραμμα: Ο χρήστης ορίζει τόσο το διάφραγμα όσο και τον χρόνο έκθεσης για κάθε λήψη με βάση την εκτίμησή του, αλλά και τα στοιχεία που του δίνει το φωτόμετρο. Οι διαθέσιμες επιλογές είναι κατά τα άλλα ίδιες με αυτές του P - Προγράμματος αυτόματης λήψης.
Τα Scene Modes είναι σχεδόν όλα παρόμοιας συμπεριφοράς με το P, απλά σου ρυθμίζουν το Flash,αλλάζουν τον τρόπο λήψης από Single Shot σε Burst Shot ή τον τρόπο εστίασης κτλ.
Προφανώς δεν χρειάζεται και πολύ προσπάθεια να καταλάβουμε πότε και γιατί χρειάζεσαι Flash σε ένα νυχτερινό πορτρέτο, ή ποιες είναι η πιθανότητες να πετύχεις γρήγορα κινούμενα θέματα με ένα μόνο καρέ και όχι με συνεχόμενη λήψη. Με λίγο πειραματισμό θα το βρεις, και σε αυτό βέβαια πολύτιμος σύμμαχος είναι η ψηφιακή τεχνολογία!
Συνοψίζοντας όμως στις βασικές επιλογές "Σκηνών" που δίνουν οι περισσότερες ψηφιακές θα προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε τις αρχές λειτουργίας τους και πώς θα μπορούσαμε να προσαρμόσουμε την μηχανή μας σε αυτές μέσω των γενικών προγραμμάτων λήψεων.
Portrait: Συνήθως στα πορτρέτα θέλουμε μικρό βάθος πεδίου ώστε να "ξεκολλάει" το πρόσωπο από το φόντο - άρα μικρό βάθος πεδίου (DOF – Depth Of Field) για να βγαίνει καθαρό το πρόσωπο και "θολό" το φόντο.
Οι παράγοντες που καθορίζουν το μικρό βάθος πεδίου είναι:
- Μεγάλο – ανοικτό διάφραγμα = μικρό F-number
- Μεγάλη εστιακή απόσταση = το zoom όσο πιο κοντά στο tele - άκρο γίνεται
- Μικρή απόσταση από το θέμα
Επίσης μπορεί να χρειάζεται και Fill in Flash
Party/Indoor: Τραβάμε σε P με Flash-ON (όχι Auto). Αν έχουμε διαπιστώσει ότι το σύστημα περιορισμού του φαινομένου με τα κόκκινα μάτια- Red Eye Reduction – δεν λειτουργεί αποδοτικά, το απενεργοποιούμε ώστε να μην κουράζουμε τα
Αν δεν θέλουμε Flash, φροντίζουμε να ορίσουμε σωστά το WB χειροκίνητα.
Night Portrait Εδώ δυσκολεύει - ανάλογα τι θέλουμε να κάνουμε πάντα.
Αν απλά είναι ένα πορτρέτο και θέλεις το φόντο θολό τα πράγματα είναι εύκολα. P και Flash-On, ή P ή A χωρίς Flash και με χειροκίνητο WB.
Αν θέλουμε να φαίνεται στο ένα μισό το πρόσωπο και στο άλλο μισό κάποιο κτίριο π.χ. στο φόντο, τότε περιπλέκεται λίγο το θέμα. Χρησιμοποιούμε A με ένα μέσο διάφραγμα π.χ. F4*, και ορίζεις το Flash σε αργό συγχρονισμό - Slow Sync. Κάποιες μηχανές ορίζουν αυτόματα το Flash σε Slow Sync όταν επιλέξεις σε A mode, ενώ κάποιες άλλες έχουν διαθέσιμη την επιλογή μέσα από το ανάλογο Menu. Ο χρόνος έκθεσης θα είναι μεγαλύτερος από ότι θα ήταν με απλά το Flash σε On ή Auto, οπότε θα γράψει καλύτερα το θέμα στο φόντο. Για την λήψη αυτή χρειάζεσαι τρίποδο ή κάποια αντίστοιχη μορφή στήριξης.
Σε μεγαλύτερα F-number πιθανότατα το Flash να μην μπορέσει να εκφωτίσει σωστά το άτομο μπροστά μας, ενώ και ο χρόνος έκθεσης μπορεί να μεγαλώσει πολύ ώστε να καθιστά δύσκολο το να μείνει ακίνητο κατά την διάρκεια της έκθεσης.
Beach/Snow: Εδώ η αντανάκλαση του ήλιο στην άμμο ή στο χιόνι σχεδόν πάντα ξεγελάει τα φωτόμετρα των μηχανών, οπότε καλό είναι όταν τραβάμε φωτογραφίες (είτε σε P, είτε σε A) να κάνουμε διόρθωση έκθεσης (Exposure Compensation) περίπου +1 με +1.5 EV Stop. Η ακριβής διόρθωση είναι ζήτημα της ακρίβειας του φωτόμετρου κάθε μηχανής, αλλά και των εκάστοτε φωτιστικών συνθηκών.
Επίσης μπορεί να χρειάζεται και Fill in Flash
Landscape: Σχεδόν πάντα θέλουμε μεγάλο βάθος πεδίου στα τοπία, οπότε χρησιμοποιούμε A και όσο το δυνατόν πιο κλειστό διάφραγμα = μεγάλο F number. F5.6~F8. Το Τρίποδο βοηθάει για την όσο το δυνατόν πιο σταθερή λήψη.
Night landscape: Στα ίδια με πιο πάνω, μόνο που το τρίποδο γίνεται απαραίτητο, ενώ θέλει πειραματισμό και το WB. Αν θέλουμε να συμπεριλάβουμε και ανθρώπους στο κάδρο μας, ισχύουν όσα γράφονται πιο πάνω για το Slow Sync Flash.
Fireworks: Αναλύοντας τις συνθήκες που επικρατούν κατά τις επιδείξεις πυροτεχνημάτων δεν είναι δύσκολο να καταλάβουμε πώς πρέπει να ρυθμίσουμε την μηχανή μας. Το πυροτέχνημα είναι ένα φωτεινό φαινόμενο που διαρκεί αρκετά δευτερόλεπτα, σε μεγάλη απόσταση από την μηχανή μας και προέρχεται από ένα πολύ γρήγορα κινούμενο αντικείμενο.
Η αυτόματη εστίαση και φωτομέτρηση είναι πιθανότατο να μας απογοητεύσουν. Οι ρυθμίσεις που είναι πιθανότερο να μας δώσουν ικανοποιητικά αποτελέσματα, είναι ένα τελείως ανοιχτό διάφραγμα και η εστίαση του φακού χειροκίνητα ορισμένη στο άπειρο.
Από την στιγμή που το πυροτέχνημα διαρκεί κάποια δευτερόλεπτα, για την σωστή καταγραφή του θα πρέπει να έχουμε καδράρει από πριν στο σημείο που κατά εκτίμηση θα είναι και αυτό του μέγιστου ενδιαφέροντος (π.χ. το κάδρο να περιλαμβάνει ένα μέρος της τροχιάς ανόδου αλλά και το “αστέρι” της έκρηξης) και να έχουμε ορίσει τον χρόνο έκθεσης σε αρκετά δευτερόλεπτα ή ιδανικά σε Β – Bulb. Για να κρατήσουμε τον θόρυβο σε χαμηλά επίπεδα φροντίζουμε να μην ξεφύγουμε πάνω από τα 200 ISO ενώ βέβαια δεν υπάρχει κανένα νόημα στην χρήση Flash (εκτός και αν θέλουμε να κάνουμε κάποιο πολύ δύσκολο νυχτερινό πορτρέτο με φόντο πυροτεχνήματα!)
Με παρόμοια λογική μπορούμε να στήνουμε το κάδρο μας με προ-ρυθμισμένη εστίαση στο άπειρο, ανοιχτό διάφραγμα και την μηχανή μας στραμμένη προς μία καταιγίδα περιμένοντας για την καταγραφή κεραυνών ή αστραπών.
Fill in Flash: . Fill in Flash ονομάζουμε την περίπτωση που χρησιμοποιούμε Flash για να "γεμίσουμε" – μαλακώσουμε σκιές που λόγω του πολύ δυνατού κύριου φωτισμού θα έδειχναν ένα πρόσωπο ή ένα αντικείμενο ιδιαίτερα σκοτεινό ή/και αφύσικο ή όταν φωτογραφίζουμε με κόντρα φως (π.χ. το πρόσωπο μπροστά από ένα παράθυρο ή στην παραλία κάτω από την ομπρέλα με φόντο τη θάλασσα). Ορίζουμε σε P τη μηχανή και το Flash σε On, όχι Auto. Αν έχει η μηχανή μας δυνατότητα για Flash Exposure Compensation (ή FEC) τότε πειραματιζόμαστε με τιμές ελαφρά μειωμένες: π.χ. FEC = - 2/3 ~ -1 EV stop για αρχή, ώστε να μην περάσουμε στο αντίθετο άκρο και έχουμε αφύσικα δυνατά φωτισμένο το υπό σκιά θέμα μας. Φυσικά τα πάντα εξαρτώνται από το επιλεγμένο διάφραγμα, τα επιλεγμένα ISO, την απόσταση από το θέμα μας αλλά και την ισχύ του Flash, οπότε δεν μπορεί να δοθεί ακριβής εκτίμηση της διόρθωσης.
Παρόμοια λογική ίσως έχει και το "Back Light" Scene, που έχουν κάποιες μηχανές.
Οι παραπάνω συμβουλές δεν αποτελούν σε καμία περίπτωση πανάκεια των τεχνικών ζητημάτων που προκύπτουν στην συνήθη φωτογραφική πρακτική. Όμως μας βοηθούν να αποκτήσουμε μία πρώτη εικόνα στο μυαλό μας και με λίγη εξοικείωση με την μηχανή μας, είναι σίγουρο ότι σύντομα θα παίρνουμε αποτελέσματα καλύτερα από αυτά που θα έδινε οποιαδήποτε προ-επιλογή Σκηνής. Το μυστικό είναι να συνεχίσουμε να φωτογραφίζουμε με διάθεση να βελτιώνουμε την τεχνική αλλά και την φωτογραφική ματιά μας.
Συγγραφή και επιμέλεια :Δημήτρης Τόλιος(Imagine)
Πηγή
http://www.dpgr.gr
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Samsung Galaxy Note 3 Copy
iPhone 5S Copy Hiphone
iPhone 5 Goophone vs Apple iPhone 5
SΛMSUNG Galaxy S3 copy Unboxing
Our Visitors now
Πρωτοσέλιδα
Blog Archive
-
►
2019
(1)
- ► Ιανουαρίου (1)
-
►
2017
(47)
- ► Φεβρουαρίου (44)
- ► Ιανουαρίου (3)
-
►
2016
(228)
- ► Φεβρουαρίου (63)
-
►
2015
(650)
- ► Δεκεμβρίου (5)
- ► Σεπτεμβρίου (78)
- ► Φεβρουαρίου (89)
- ► Ιανουαρίου (115)
-
►
2014
(1222)
- ► Δεκεμβρίου (81)
- ► Σεπτεμβρίου (67)
- ► Φεβρουαρίου (139)
- ► Ιανουαρίου (219)
-
►
2013
(2439)
- ► Δεκεμβρίου (144)
- ► Σεπτεμβρίου (213)
- ► Φεβρουαρίου (253)
- ► Ιανουαρίου (190)
-
►
2012
(2709)
- ► Δεκεμβρίου (245)
- ► Σεπτεμβρίου (249)
- ► Φεβρουαρίου (293)
- ► Ιανουαρίου (280)
-
►
2011
(2214)
- ► Δεκεμβρίου (379)
- ► Σεπτεμβρίου (175)
- ► Φεβρουαρίου (128)
- ► Ιανουαρίου (195)
-
▼
2010
(1011)
- ► Δεκεμβρίου (166)
-
▼
Νοεμβρίου
(169)
- Μείωσε και ελπίζει σε Νο1 το 2011
- Ηλεκτρολόγος έχει στη κατοχή του 271 έργα Πικάσο
- PlayStation Move: 4.1 εκατομμύρια πωλήσεις μέχρι σ...
- Η επέλαση του iPad συνεχίζεται σε 10 νέες χώρες.
- Το Splinter Cell 6 βρίσκεται υπό ανάπτυξη!
- Drupalcamp Athens
- Facebook Video Chat σε συνεργασία με το Skype!
- "Έφυγε" ο Leslie Nielsen (vids)
- Ο καθρέπτης του “clasico”
- Πως να χακάρετε ένα smartphone (vid)
- ΖΗΤΩ Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ!
- Μια γενιά μπροστά το PC gaming σύμφωνα με τον Ceva...
- Τέτοια παιχνίδια γράφουν ιστορία!
- BendDesk Multitouch Surface
- Απίστευτο! Προπονητής έκοψε επίθεση των αντιπάλων ...
- Η "απάντηση" του Βασιλιά!
- Το Kinect ανεπίσημα και στα PCs
- Ένας σκληρός δίσκος για το ανδρικό κοινό
- Νέο τεχνολογία για πληκτρολόγια αφής από τη Microsoft
- iPad 2 με οθόνη Retina Display, δύο κάμερες και Fa...
- ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑΣ!
- H Apple επιλέγει νέους κατασκευαστές για τα ακουστ...
- Έχασε την έφεση το Pirate Bay
- Οι "Fantastic 4" σε δράση!
- Η πρόταση της Mercedes-Benz για το μέλλον…!
- Template ePad Android 7.2" "brand new" στην απίστε...
- Πέρασε και περιμένει... Ναδάλ!
- Εθελοντές ψάχνει η NASA για εισιτήριο στον Άρη αλλ...
- Ανακοινώθηκε το λουκέτο στο ημερήσιο "Βήμα"
- Έρχεται το PSP phone στις 9 Δεκεμβρίου;
- To Uncharted στη μεγάλη οθόνη
- Έρχεται το iOS 4.3
- To iBooks αναβαθμίζεται με νέα χαρακτηριστικά
- Το πάει για... αήττητος!
- Απίστευτα πράγματα υπόσχεται το Κατάρ για να πάρει...
- Adidas Twitter/Facebook Superstars: Τα “κοινωνικά”...
- Canon 4k, με νέο σχεδιασμό και ανάλυση…. 7680 x 4320!
- Gran Turismo 5: Κυκλοφόρησε (επιτέλους)!
- Στο φουλ οι μηχανές!
- Το διάφανο κολάν της Paris Hilton (pic)
- Συνάντηση κορυφής!
- Τιμή-ρεκόρ για τον Apple I σε δημοπρασία
- iPad, το καλύτερο παιδικό δώρο για τις γιορτές
- Το Κουβέιτ απαγορεύει τις DSLR!
- Δείτε τηλεόραση στο iPad σας!!!
- Πραγματικό στολίδι – Δείτε ΦΩΤΟ από το νέο γήπεδο ...
- Need for Speed: Hot Pursuit - Το κυνηγητό με την α...
- Sapphire Radeon HD 6850 TOXIC Edition: Η επιστροφή...
- Το Facebook προελαύνει ακάθεκτο
- Digital Days στο Πλαίσιο
- iOS 4.2.1 Jailbreak διαθέσιμο αλλά tethered
- Acer Clear.fi: Online Media Streaming για τις συσκ...
- iPad: Εφεύρεση της χρονιάς από το TIME
- Βασιλικός περίπατος!
- Το "κτήνος" που ξέρουμε!
- Ηλεκτρονικό χαρτί μιας χρήσης
- Νόβακ Τζόκοβιτς - Είμαι και 'γω εδώ!
- Η OTEGLOBE εισάγει το πρωτόκολλο IPv6 στο IP δίκτυ...
- H Apple δείχνει demo του AirPlay
- Samsung Galaxy Tab: 600.000 πωλήσεις σε ένα μήνα, ...
- Haleron H97 Tablet με δυνατότητα επιλογής για Wind...
- [UPDATED] Κυκλοφόρησε η iOS 4.2
- iOS 4.2: Ανακοινώθηκε επίσημα για iPhone, iPad και...
- Η πρώτη ψηφιακή εφημερίδα του iPad
- Η νέα φάρσα του «εμπόρου ναρκωτικών» Remi Gaillard...
- "Αντίο Αλκαζάρ" (videos)
- Πρεμιέρα με ντέρμπι και Βασιλιά
- 10 λόγοι για να μην ζει κάποιος στην Ελλάδα
- Είναι επίσημο: αποκτούμε (ευρωπαϊκή) παρέα στο ΔΝΤ
- Βαφτίσια για το "ΔΗ.ΣΥ" της Μπακογιάννη
- Πρώτη του Φερέιρα με αρχηγό τον Σισέ
- iPad 2: Λεπτότερο, με εμπρόσθια κάμερα και υποστήρ...
- Έρχεται το πρώτο πραγματικό Custom Firmware για PS3;
- Υπέγραψε και ανακοινώθηκε ο Φερέιρα!
- Μουσείο Ακρόπολης: «το καλύτερο αξιοθέατο»
- Ηρθε και φυγαδεύτηκε ο Φερέιρα
- Απ'το ESPN τα δύο μεγάλα φιλικά
- Κοινωνικό μήνυμα: Που είναι ο Μήτσος;
- Φωτογραφική μηχανή «βλέπει» και πίσω από τις γωνίες!
- Έτοιμη η PCI Express 3
- Μετατρέψτε το iPhone σε slider
- Τζίρος-ρεκόρ στην πρεμιέρα του Call of Duty Black Ops
- Προσκύνημα στη Μέκκα!
- Touchscreen τοίχος φτιαγμένος από πάγο!
- H Google λανσάρει interactive εκπαιδευτικό βιβλίο
- Διαγωνισμός για τα πιο sexy οπίσθια στην Ολλανδία
- Το Facebook και τα Cartoon
- Ανακαλύφθηκε πλανήτης από άλλο γαλαξία!
- Samsung Tablet Galaxy Tab
- Developers: Kυκλοφόρησε η iOS 4.2.1 GM
- Συμβουλές για την λήψη φωτογραφιών υπό συνηθισμένε...
- Φυλάκιση ενός έτους λόγω... tweet
- Racetrack Memory: 100.000 φορές πιο γρήγορη από το...
- Ανακοινώνετε την Κυριακή το νέο κόμμα της Ντόρας Μ...
- Κάρλος Μόγια - Το αντίο ενός πολύ μεγάλου!
- Σκάνδαλο "Σεμένια" στο ποδόσφαιρο
- djay for iPad
- Κοινή ανακοίνωση από MySpace και Facebook σήμερα τ...
- Second Life Mobile Phone Concept: Υβριδικό smartph...
- CERN: "Παγιδεύτηκαν" άτομα αντι-ύλης
- ► Σεπτεμβρίου (80)
Η λίστα ιστολογίων μου
-
Οι πρώτες αναφορές για μάχες μεταξύ ουκρανικών και βορειοκορεατικών δυνάμεων - Ο Βολοντίμιρ Ζελένσκι δήλωσε πως 11.000 Βορειοκορεάτες στρατιώτες έχουν αναπτυχθεί στη ρωσική περιφέρεια Κουρσκ Ο πρόεδρος της Ουκρανίας Βολοντίμιρ Ζελέν...Πριν από 1 ώρα
-
Μίνι καροτσάκι για ανάπηρο κατσίκι έφτιαξαν οι κρατούμενοι στις αγροτικές φυλακές Αγιάς - *Όταν υπάρχει θέληση για ζωή, όλοι έχουν δικαίωμα στη ζωή!* *Το σχόλιο και η φωτό στάλθηκαν από τον συνάδελφο με αρμοδιότητα στις κτηνοτροφικές εγκαταστά...Πριν από 5 ώρες
-
18 μετάλλια για τον Α.Σ.Πρεβεζας «ΕΥ ΖΗΝ» στην 5η φθινοπωρινή συνάντηση ακαδημιών Πρέβεζας – Λευκάδας - Την 5η φθινοπωρινή συνάντηση ακαδημιών μεταξύ των συλλόγων Πρέβεζας – Λευκάδας πραγματοποιήθηκε στη Λευκάδα στις… The post 18 μετάλλια για τον Α.Σ.Πρεβεζ...Πριν από 1 ημέρα
-
Η ΠΟΛΙΟΡΚΙΑ ΤΗΣ ΑΜΒΡΑΚΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΡΩΜΑΙΟΥΣ: Η ΓΕΝΝΑΙΑ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ, ΤΟ ΚΑΠΝΟΓΟΝΟ ΟΠΛΟ ΚΑΙ Η... ΛΕΗΛΑΣΙΑ - Η Αμβρακία κατείχε τη θέση της σημερινής Άρτας... ...Χτισμένη πάνω στους ίδιους λόφους (το&ups [...]Πριν από 3 εβδομάδες
-
-
Τάισμα μικρών πελαργών - Οι μικροί πελαργοί τρέφονται και από τους δυο γονείς τους. Στην αρχή αυτοί αποβάλλουν με την μορφή εμετού την τροφή στο μέσο της φωλιάς απ’ όπου οι νεοσσοί...Πριν από 5 μήνες
-
Maldives: Ένας Έλληνας δημιουργεί εμπειρίες σε ένα μαγικό νησί - *O Γιάννης Γιαννόπουλος, ένας από τους μεγαλύτερους γνώστες της περιοχής των Μαλδίβων και νυν Director of Food & Beverage στο νέο resort Ifuru Island Mal...Πριν από 7 μήνες
-
-
Sony Vaio SVF15 battery - Sony Vaio SVF15 μπαταρία *Για τα μοντέλα:* Sony Vaio SVF14 series all models Sony Vaio SVF15 series all models Sony Vaio FIT 14E series all models Sony Va...Πριν από 7 χρόνια
-
-
ΕΘΝΙΚΟΣ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ ΟΦΕΙΛΕΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ - Το 2012 , δημιούργησα την πρόταση *"ΕΘΝΙΚΟΣ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ ΟΦΕΙΛΕΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ"* η οποία αποτέλεσε την αιχμή του Δόρατος του προεκλογικού προγράμμ...Πριν από 8 χρόνια
-
Δημιουργία λογαριασμού email - Κάνοντας διπλό κλικ στο εικονίδιο του Outlook Express που υπάρχει στην Επιφάνεια εργασίας (Desktop), ανοίγει το πρόγραμμα αλληλογραφίας. Για να φτιάξετε έν...Πριν από 14 χρόνια
-
Κέντρο Υγείας Φιλιππιάδας - Τί γίνεται με το Κέντρο Υγείας της πόλης μας? Υπάρχει φύλαξη τις νυχτερινές ώρες ή μήπως ... ο/η γιατρός εφημερίας και η νοσοκόμα βάρδιας εκτελούν και χρέη...Πριν από 14 χρόνια
-
Η Μεγάλη Ντροπή!! - Ήταν τέτοια εποχή πριν από δυο χρόνια. Είχε μόλις κυκλοφορήσει ένας πολυ σοβαρός τουριστικός οδηγός, για την περιοχή μας. Για την ΦΙΛΙΠΠΙΑΔΑ ανέφερε μόνο τ...Πριν από 15 χρόνια
-
-
-
-
-
-
NewsIT
SPORT 24
Pathfinder.gr Sports - Σούπερ Λίγκα
Sports - Παράξενα
meteo.gr | Πρόγνωση Καιρού
Ο Καιρός
Οι ταινίες της ημέρας
About Me
- Σταυρόπουλος Άκης
- Ελευσίνα, Φιλιππιάδα, Greece
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου